Terra Alta Esplanada de la Capella de la Verge dels Dolors Google Maps
19:30 h
Jornada especial per viure i celebrar el solstici d’estiu. Gràcies als estudis fet per GRESEPIA, sabem que l'edifici del Calvari no és només una construcció antiga, va ser concebut com un veritable observatori astronòmic, una mena de calendari natural construït amb pedra. Des d'aquest indret és possible identificar moments clau del cicle anual, com l'equinocci de primavera, el solstici d'estiu o l'equinocci de tardor, a partir de la posició del Sol a l'horitzó. També permetia observar fenòmens relacionats amb les estrelles, com ara el moment en què l'estel Artur es ponia darrere les muntanyes a primera hora de la nit cap a finals d'octubre. Aquest solstici d'estiu s'inaugurarà la rèplica de la porta original, que a partir d'ara permetrà tornar a observar aquests fenòmens des del Turó del Calvari, tal com ho feien els constructors de l'edifici fa més de 2.500 anys. Durant l'acte inaugural es presentaran els resultats de la recerca arqueològica realitzada al jaciment i s'explicarà el significat astronòmic dels fenòmens que s'hi poden observar.
En un emplaçament únic, el Jaciment del Turó del Calvari, es desenvoluparà tot un programa d’actes de diferent tipologia:
19:30 h: explicació del calendari astronòmic i la inauguració de la reconstrucció de la porta del jaciment del Turó del Calvari, a càrrec del Dr. Urbano Lorenzo i el Dr. Jordi Diloli, de la Universitat Rovira i Virgili (URV).
20:00 h: concert amb el grup NUN, que estarà acompanyat d'un tast de vi dels cellers locals.
21:30 h: observació del fenomen del solstici d'estiu, moment que posarà el fi de l'acte.
Organitza: l'Ajuntament de Vilalba dels Arcs, el Consell Comarcal de la Terra Alta, la seu del Campus Extens de la URV a Gandesa i Gresepia, amb el suport de la Diputació de Tarragona.
