Debat / Taula rodona
Dades i conceptes en conflicte: la ciència i els drets sota pressió
Dimecres, 24 de maig, 2023 - 17.00 h
Sala de Juntes del campus Catalunya (Avinguda Catalunya, Tarragona) Mostrar mapa [+]

El grup de recerca SBRLab organitza la jornada "Dades i conceptes en conflicte: la ciència i els drets sota pressió" per reflexionar sobre la relació existent entre el llenguatge i la ciència així com les implicacions jurídiques de l'ús d'uns termes o d'altres.

Programa

17.00 h. Taula rodona: Llenguatge, drets i ciència: quan els conceptes anul·len l'eficàcia de la recerca.
Mª Concepción Torres. Professora de Dret de la Universitat d’Alacant
Andrés Gascón. Professor de Dret de la Universitat de València
Modera: Neus Oliveras (URV)

18.00 h. Taula rodona: Recerca i polítiques publiques: la necessitat d’incorporar la perspectiva sexe/gènere.
Montse Montaña. Professora d’Infermeria de la Universitat Autònoma de Barcelona
Maite Solans. Investigadora d’AQuAS i Coordinadora de la Comunitat de Pràctica Hipàtia d’igualtat de gènere
Martín Endara. Periodista científic
Modera: Inma Pastor (URV)

Investigar és una activitat complexa subjecta a regles que cerca comprendre el món que ens envolta i determinar si un fenònem afecta de manera homogènia tota la societat o no. Només així es poden trobar evidències dels reptes i les desigualtats existents i, a partir d’aquí, formular polítiques públiques efectives. Fer ciència d'excel·lència requereix, entre d'altres, l'ús de termes i conceptes sotmesos a l'evidència científica i que han de ser validats per part de la comunitat científica.

De manera recent, observen des de SBRLab, estem assistint a l'aparició de termes que pretenen substituir alguns conceptes consensuats científicament, per altres conceptes sobre els quals no hi ha prou consens. Entre aquests conceptes es troba l’ús del terme gènere o el terme diversitat funcional.

Per això els investigadors proposen una reflexió assossegada i crítica sobre els efectes que té l'ús dels conceptes que encara han de ser validats científicament sobre una realitat necessitada d'anàlisis fiables que permetin construir coneixement científic i avançar en el desenvolupament de societats més igualitàries.

Grup de recerca SBRlab